لباس ایرانی بیشتر می فروشد یا ترک؟

لباس ایرانی بیشتر می فروشد یا ترک؟
به گفته کارشناسان در شرایط فعلی افت سطح کیفی لباس و پوشاک و کم بودن تنوع در طراحی و مدل از عمده دلایل عدم رغبت مصرف کننده داخلی و ضعف صنعت پوشاک در ایران است

​​​ترکیه به مدد رشد اقتصاد خود اکنون به یکی از 20 کشور صنعتی دنیا تبدیل شده است. صدق آمیز در این رابطه بیان داشت: «دولت ترکیه طی سه دهه اخیر حمایت های گسترده ای از تولید پوشاک داخلی داشته است». حمایت هایی همچون:

1. معافیت ها و تخفیف های مالیاتی

2. تسهیل در امر تأمین مواد اولیه

3. زمینه سازی برای ارتباطات جهانی

 4. بسترسازی برای توسعه مد و برندینگ

 5. حمایت از پژوهش های کاربردی

 6. تسهیل در دسترسی به ماشین آلات پیشرفته

 7. اعطای جوایز صادراتی

 8. اصلاح قوانین و حمایت های قانونی ویژه از تولید کنندگان پوشاک

 این حمایت ها در جهت توسعه سهم تولید کنندگان پوشاک ترکیه ای از بازارهای جهانی متناسب با ظرفیتهای خود بازار برخی از کشورها مانند سوریه، عراق، اوکراین، روسیه و در رأس آن ها ایران را نشانه گرفته است.

جمعیت حدود 80 میلیون نفری ایران بازار مستعدی ایجاد کرده که می تواند ظرفیتهای فوق العاده ای برای تولید و عرضه پوشاک در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد؛ زیرا هیچ فردی در هیچ رده سنی وجود ندارد که از پوشاک بی نیاز باشد. این ظرفیت شرایط بسیار مناسبی را برای کشور ترکیه فراهم کرده است. این روزها اگر سری به بازار و فروشگاههای مختلف لباس در سطح شهر بزنید؛ حتماً لباس های زنانه، مردانه و بچه گانه ترک را خواهید دید که در رنگ ها و طرح های مختلف پاسخگوی سلیقه شما خواهد بود. در واقع ترکیه توانسته با شناخت، مطالعه کارشناسی و روانشناسی بر روی نیازهای روز لباس و تکیه بر ضعف های تولید در کشورهای مختلف به خصوص ایران برای برندهای مختلف خود که هر روز نیز بر تعداد آن ها افزوده می شود از صادرات قانونی و با قاچاق شوک بزرگی به بازار پوشاک ایران وارد کرده و ایرانیان بسیاری را جذب و وفادار به خرید لباس ترک کند. از میان دلایل مختلف موفقیت لباس ترک می توان اجمالاً به این موارد اشاره کرد:

1. طراح زیبا: ترکیه به دلیل همجواری با اروپا و برای ورود برندهای مختلف خود در بازار کشورهای ارویا توانسته با به کارگیری طراحان مختلف داخلی و خارجی در زمینه طراحی انواع لباس های مجلسی و خانگی به جایگاه بسیار مناسبی دست پیدا کند. به طور مثال در طراحی لباس زنانه و بچه گانه می توان طیف مختلفی از رنگهای شاد، زیبا و جذاب را مشاهده نمود. هماهنگی و به قول معروف هست» و «خوش دوخته بودن یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فردی است که در طراحی انواع لباس های مجلسی، خانگی، ست لباس های مادر و دختر، مانتو شلوار و کیف به زیبایی وجود دارد

2. کیفیت بالا: «جنسش مرگ نداره» اصطلاحی است که در مورد لباس های اصل ترک برای مشتری ایرانی جا افتاده است. کیفیت و جنس اکثر لباس های ترک به حدی بالا است که به گفته اکثراً خریداران با شستن متعدد، رنگ و حالت خود را از دست نمی دهد و چندین سال می توان از آن استفاده کرد و این خصوصیت باعث مقرون به صرفه بودن خرید این لباس ها می شود.

3. تنوع بسیار زیاد: یکی دیگر از ویژگی های لباس ترک، طراحی آن ها در طرح ها و رنگها و مدل های مختلف و به روز است که سبب می شود سلیقه های مختلف را اقناع کند. طراحی لباس های منزل برای مردان و زنان و بچه ها، طراحی انواع مانتو لباس های هر فصل و به روز بودن لباس های ترک سبب جذب خریداران زیادی می شود.

4. قیمت مناسب: قیمت مناسب این لباس ها نسبت به لباس های ایرانی و یا لباس های خارجی سبب استقبال بسیار از این لباس ها شده است. به طوری که یک دست لباس ست خانگی زنانه با قیمت 20000 تومان به فروش می رسد و این در حالی است که ممکن است قیمت بلوز و یا شلوار همین است در مورد لباس داخل کشور بیشتر باشد. همچنین می شود با قیمت معادل 50000 یک ست بسیار زیبای خانگی مردانه تهیه کرد که در مقایسه با برخی تولیدات ایرانی بسیار مقرون به صرفه است

5. دسترسی و خرید آسان: امروزه به لطف فروشگاه های مجازی و شبکه های اجتماعی که صرفا به کار فروش اجناس ترک می پردازند خرید این اجناس بسیار آسان شده است؛ ایرانی های بسیاری هستند که در طول سال به کشور ترکیه سفر کرده و اجناس ترک را مستقیماً وارد کشور می کنند و این اجناس را یا مستقیماً و از طریق فروشگاه به فروش می رسانند و یا با تشکیل فروشگاه های مجازی و گروه در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و لاین و ... بدون پرداخت هزینه مغازه و مالیات و به طور غیرمستقیم در خدمت صنعت پوشاک ترکیه فعالیت می کنند. البته این نوع از فروش نیز مورد استقبال مشتریان ایرانی قرارگرفته است، به طوری که با مراجعه به سایت و یا عضویت در گروه می توانند تصویر لباس ها را در رنگ ها و سایزهای مختلف مشاهده کرده و با دادن سایز و پرداختن مبلغ کالای خود را درب منزل تحویل بگیرند.

6. حمایت از برندهای خود در کشورها مختلف: هم اکنون برندهای مختلفی در ایران مشغول به فعالیت هستند که مورد حمایت دولت ترکیه قرار می گیرند. صدق آمیز، مشاور اتحادیه پوشاک در این رابطه بیان داشت: ترکیه برای تولید کنندگانی که در بازار ایران اقدام به تأسیس فروشگاه یا فعال نمودن نمایندگی کنند امتیازات ارزنده ای قائل شده که می توان به پرداخت 50 تا 80 درصد از کل هزینه های فروشگاه و نمایندگی شامل هزینه اجاره ملک، تبلیغات، پرسنل، شارژ و به مدت 2 سال، و یا پرداخت بخشی یا تمام هزینه های شرکت در نمایشگاهها و یا تلاش های دیپلماتیک برای حضور برندهای ترکیه در ایران اشاره کرد». این در حالی است که تولید کنندگان ایرانی نه تنها در کشور خودمان که در دیگر کشورها برای صادر کردن لباس و برند ایرانی مورد حمایت قرار نمی گیرند.

صنعت پوشاک به دلیل کارکردهای فرهنگی و هویت آفرین لباس، ارزش افزوده بسیار بالاء اشتغال زایی فوق العاده زیاد، سهم بسیار زیاد از سبد خرید خانوار و اقتصاد کشور، ظرفیت های بومی برای طراحی، تولید، برندسازی و عرضه، نداشتن آلایندگی زیست محیطی و عدم نیاز صنعتی به آب و بسیاری ادله دیگر می تواند یکی از اولویت دار ترین صنایع در هر کشور محسوب شود و این در حالی است که به گفته صدق آمیز، مشاور اتحادیه پوشاک: «متأسفانه این صنعت در 6 دولت گذشته در ایران از جایگاه و توجه کافی برخوردار نبوده و بسیاری از فرصت های موجود در این صنعت از دست رفته است. ما نه تنها سهم صادراتی خود را از دست داده ایم بلکه در بخش تولید حدود 65% از بازار داخلی را نیز از دست داده ایم»

به گفته کارشناسان در شرایط فعلی افت سطح کیفی لباس و پوشاک و کم بودن تنوع در طراحی و مدل از عمده دلایل عدم رغبت مصرف کننده داخلی و ضعف صنعت پوشاک در ایران است؟ ضعفی که در لباس های ترک وجود ندارد و قوت این لباس ها در کیفیت و تنوع بسیار سبب ربودن مصرف کننده داخلی و علاقه مندی به لباس ترک شده است.

امروز ما برای حضور و پیروزی در این رقابت تنگاتنگ، که میان تولید کنندگان داخلی و تولیدات کشورهای دیگر ایجاد شده نیاز به یک حرکت بزرگ در سطح کشور داریم در قدم اول دولت و صنف پوشاک می بایست در این راه تلاش کرده و بیشترین حمایت را از تولید کنندگان داخلی داشته باشند. تولید کنندگان داخلی نیز می بایست محصولات باکیفیت تر و با قیمتی مناسب وارد بازار نمایند و مردم نیز با حمایت از تولید داخلی در این شرایط حساس از صنعتی که سابقه هفت هزار سال دارد حمایت کنند. در پایان باید به یاد داشته باشیم که اگر امروز توجه و تلاش کافی برای حفظ این صنعت تاریخی و مهم صورت نگیرد، شاید فردا دیر باشد و در آینده ای نه چندان دور شاهد نابودی کامل این صنعت بزرگ و مزیتدار باشیم.