آسیب شناسی | نوشت افزار ایرانی کجای کار است؟

آسیب شناسی | نوشت افزار ایرانی کجای کار است؟
واردکننده متفرقه، محصولات بی کیفیت چینی را از طرق مختلف وارد کشور می کند که نه حقوق عوارض واقعی آن و نه مالیات متعلقه آن را پرداخت می کند؛ لذا بهای تمام شده آن نسبت به تولیدات داخلی خیلی کمتر شده؛ در نتیجه محصولات تولیدی از نظر قیمتی قابل رقابت با واردات بی کیفیت چینی نخواهند بود و این لطمه به تولید کشور می زند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش وپرورش به عنوان دو نهادی که می توانند مشوق مصرف و افزایش تقاضای محصولات بومی باشند برای توسعه محصولات بومی، لازم است استفاده حداکثری از ظرفیت این دو نهاد به عمل آید. حوزه نوشت افزار برای کودک و نوجوان از اهمیت بسزایی برخوردار است و کودکان از شخصیت های موجود روی این لوازم الگوبرداری می کنند اما متأسفانه تاکنون اکثر محصولاتی که در بازار وجود دارد طراحی کاراکترهای غربی است که اوضاع خوبی را در این حوزه نشان نمی دهد.

در مصاحبه ای که با محمودرضا صنعتکار، مدیرعامل شرکت رز تحریر یزد در اسفندماه 1396 با موضوع فرصت ها و چالش های صنعت نوشت افزار صورت گرفته است، این نکات قابل استخراج است:

1- به عقیده من، میزان واردات و تولیدات باید بر اساس نیاز کشور باشد و نبودن این تعادل و کنترل، ما را با چالش هایی که در حال حاضر وجود دارد، روبرو خواهد کرد. صنعت نوشت افزار هم مانند دیگر صنایع در رکود و در دام رقابت ناسالمی افتاده که قیمت ها و شرایط بازار در آن متعادل نیست.

2- حجم بالای نوشت افزار وارداتی بی کیفیت و زیان ناشی از وجود کالاهای قاچاق و... نیز بر قیمت گذاری تأثیر می گذارد و باعث رقابت ناسالم در بازار و موجب دلسردی سرمایه گذار و تولیدکننده می شود و انگیزه لازم را برای فعالیت بیشتر کاهش می دهد. اگر بحث واردات محصولات برندهای مطرح و شناسنامه دار و با کیفیت باشد، مشکلی نیست؛ اتفاقاً این موضوع به نفع تولیدکننده است؛ اما به اعتقاد من، تولید از آنجا ضربه می خورد که اجناس بی کیفیت و بعضاً غیرقانونی وارد کشور می شود. واردات لازمه هر کشوری است؛ به ویژه کشور ما که هنوز در صنعت، توسعه یافتگی را کامل طی نکرده و نمی تواند کاملاً بر تولید داخلی خود متکی باشد. به عقیده من، واردات بخشی از اقتصاد کشور است؛ اما کالاهای وارداتی باید کنترل شده، باکیفیت و شناسنامه دار باشند. چین و هند به ترتیب در صدر کشورهایی هستند که کالای نوشت افزارشان وارد ایران می شود.

3- افزون بر این موارد، مالیات بر ارزش افزوده هم وجود دارد که اکنون بر وضعیت بازار تأثیر مستقیم گذاشته و موجب ترغیب بازار به خرید کالای خارجی مشابه تولید داخل و منجر به رکود واحدهای تولیدی و در معرض تعطیل قرار دادن آ نها شده است. این در حالی است که قانون گذار با توجه به ماهیت نوشت افزار به عنوان کالای استراتژیک فرهنگی می تواند برای بنگاههای تولید نوشت افزار، معافیتهایی مانند معافیت بنگاههای انتشاراتی و عرضه کننده محصولات فرهنگی در نظر بگیرد و موجب ترغیب و تشویق بازار به خرید کالای تولید داخل با کیفیت و قیمت مناسب شود تا اهداف کلان اقتصاد مقاومتی تحقق یابد و زمینه رشد و تقویت بنیه تولیدکنندگان داخلی برای تولید محصول استاندارد فراهم آید و اشتغال زایی بیشتر شود.

4- عمده مشکل این صنف، عدم آمار و اطلاعات دقیق از این صنف است. بعضا افرادی هستند که اطلاعات، آمار و ارقام نجومی اعلام می کنند که مردم و حتی مسئولان و دست اندرکاران ازجمله واردکنندگان بدون شناسنامه را ترغیب می کند که وارد این صنف شده و ضررهای جبرا ن ناپذیری را تحمل کنند.

5- تولیدکنندگان با مشکلاتی از قبیل تأمین مواد اولیه، مالیات ارزش افزوده، بیمه تأمین اجتماعی و تعرفه های گمرکی و ... روبرو هستند. من به عنوان تولیدکننده، مواد اولیه را باید از بورس کالا خریداری کنم که قیمت آن معمولاً بر اساس نرخ دلار در نوسان است و یک تولیدکننده چینی همین کالا را که در بورس عرضه می شود را با قیمت خیلی کمتری خریداری می کند. در واقع، چون صادرات مواد پتروشیمی از مالیات معاف هستند و از طرفی صادرات یک امتیاز محسوب می شود، دولت به تولیدکنندگان چینی سوبسید می دهد و بهای تمام شده آن ها نسبت به تولیدکننده کمتر می شود.

6- از سوی دیگر؛ واردکننده متفرقه، محصولات بی کیفیت چینی را از طرق مختلف وارد کشور می کند که نه حقوق عوارض واقعی آن و نه مالیات متعلقه آن را پرداخت می کند؛ لذا بهای تمام شده آن نسبت به تولیدات داخلی خیلی کمتر شده؛ در نتیجه محصولات تولیدی از نظر قیمتی قابل رقابت با واردات بی کیفیت چینی نخواهند بود و این لطمه به تولید کشور می زند.

 

فرآیندهای اصلی

حوزه کارکردی

مشکلات صنعت نوشت افزار

سیاستگذاری،
نظارت و ارزیابی

هدایت و هدف گذاری

عدم مدیریت بازار به صورت یک مجموعه کار شامل حمایت از تولید، نظارت بر واردات، تامین تکنولوژی های نوین و اقدامات فرهنگی به صورت توامان

عدم وجود آمار دقیق از این صنعت

عدم مشارکت و تعامل کلیه ادارات دولتی، نیمه دولتی و خصوصی برای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان صنف نوشت افزار

تدوین قوانین و مقررات

طولانی بودن فرآیند ثبت سفارش تا ترخیص

کمبود مواد اولیه تولید داخل یا سخت بودن تامین آن از طریق پتروشیمی ها

اکثر کالاهای حوزه لوازم التحریر در گروه سه کالایی قرار دارند که دیگر ارزی به آن اختصاص نمی یابد و افزایش قیمت ارز بر این بخش تاثیر گذار است

نبود نظارت و اخذ مجوز برای تولید

لزوم پرداخت مالیات 9 درصدی ارزش افزوده

سود تسهیلات 18 تا 25 درصدی بانکی

عدم تدوین و بروزرسانی استانداردها و مجوزهای لازم برای محصولات نوشت افزار

عدم شکل گیری کمیته های تخصصی پاسخگویی به نیاز تولیدکنندگان

ارزیابی و نظارت

عدم نظارت و بازرسی برنگه داشتن اجناس به طمع گرانی

عدم نظارت بر واردات بی رویه و غیر مجاز از چین، مالزی، اندونزی و ...

عدم نظارت بر کم اظهاری در حوزه واردات

عدم نظارت بر توزیع لوازم التحریر ایرانی - اسلامی در فروشگاه ها

شبکه سازی

عدم وجود همگرایی و هم افزایی میان اعضای انجمن تولیدکنندگان به منظور توسعه محصول در بازار داخلی و خارجی

حقوق مالکیت

تلاش ناکافی در رعایت و حفظ حقوق مالکیت معنوی و صنعتی تولیدکنندگان شامل علامت تجاری

فرآیند اصلی تولید محصول

خلق اولیه

عدم خلاقیت و نو آوری در تولید محتوا

نابسامانی گرافیکی

تولید و تامین

مشکل تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان

عدم منطبق بودن تولیدات بر استاندارهای سازمان ملی استاندارد

عدم تولید محصولات دوست دار محیط زیست و عدم صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی و انرژی هنگام تولید

توزیع و عرضه

عرضه محصولات غیر ایرانی به صورت غیرمجاز

بازار و مصرف

مخاطب شناسی سطحی و در نظر نگرفتن تفاوت های سنی، جنسی و ...

توجه صرف به برند محصول

منابع و زیرساخت

فرهنگ سازی

عدم رعایت رعایت ارزش های ایرانی اسلامی در تولید محصولات

عدم عزم لازم در سازمان های متولی جهت فرهنگ سازی و ترویج مصرف کالاهای با کیفیت تولید داخل

منابع مالی

مشکل نقدینگی