مدیریت سینما به روش ترکی

مدیریت سینما به روش ترکی
سه زمینه اصلی صنعت فیلم در ترکیه را می توان به «تولید»، «توزیع» و «اکران» دسته بندی نمود.

سه زمینه اصلی صنعت فیلم در ترکیه را می توان به «تولید»، «توزیع» و «اکران» دسته بندی نمود. شرکت های تولید کننده ممکن است در نشستی که با مخاطب دارند، به منظور پخش و اکران تولیدات خود با حفظ حق کپی رایت برای استفاده قانونی آن ها، قراردادهایی با توزیع کنندگان به امضا برسانند. توزیع کنندگان طی شرایطی که حقوق نمایش فیلم های توزیعی آن ها تضمین شود، فیلم ها را در اختیار سینماها قرار می دهند.

در چارچوب مقررات شماره 5224 پیرامون «ارزیابی، دسته بندی و حمایت از فیلم ها»، اداره کل سینما واقع در وزارت فرهنگ و گردشگری به ارائه تأییدیه به اشکال ذیل می پردازد:

1- تأیید مستقیم و بلاعوض پروژه های تحقیق، توسعه، نگارش سناریو و دیالوگ، انطباق، طراحی و دیگر فعالیت های پیش تولید به منظور حمایت از بخش سینما

2- تأیید مستقیم / غیرمستقیم و غیر بلاعوض پروژه ها به منظور حمایت از تمامی مراحل تولید، از پیش تولید تا مرحله ای که در آن فیلم آماده نمایش می شود.

3- تأیید مستقیم / غیرمستقیم و بلاعوض / غیر بلاعوض پروژه ها که برای تبلیغ فیلم ها و به منظور یافتن مخاطب و همچنین حمایت از توزیع و نمایش آن ها، به کار می رود.سینما به عنوان یک بخش ویژه و راهبردی که سهم بسیار زیادی در حیات فرهنگی و اقتصادی کشورها دارد، روند تغییر و توسعه سریعی را در ترکیه نشان می دهد. نقش دولت ها در این توسعه، چشم گیر بوده و منجر به افزایش تولید فیلم و تعداد مخاطبان در کشور گردیده است.

به واسطه کمک های وزارتخانه که به موجب قانون 5224 فراهم شده است، افزایش تعداد مخاطبان و فیلم های به نمایش درآمده و نیز تولیدات باکیفیت، تولید فیلم شتاب گرفته است. در نتیجه این پیشرفتها، بسیاری از فیلم های ترکی در سال های اخیر در جشنواره های بین المللی موفق به اخذ جوایز متعددی شده اند. موفقیت حاصل شده توسط سینما در عرصه بین المللی، در واقع حمایتی برای معرفی ترکیه در خارج را فراهم آورده و توجه حرفه ای های سینمای خارج را به سوی این کشور معطوف داشته است.

در همکاری با بنیاد یلماز گونی، یکی از ارزشمندترین بازیگران و کارگردآن های ترکیه، مجموعه ای از آثار وی شامل فیلم هایی همچون سید خان، گرگ های گرسنه، رفیق، مرثیه، نگرانی، بیچاره ها، راه، امید، دشمن، رمه، دیوار و قانون مرزی، توسط وزارتخانه در یک مجموعهDVD تحت عنوان یلماز گونی گردآوری شده است. نسخه هایی از این مجموعه با زیرنویس انگلیسی و فرانسوی نیز منتشر شده و به نهادهایی نظیر دبیرخانه ریاست جمهوری، نخست وزیری، وزارت امور اتحادیه اروپا و مؤسسه پخش رادیو و تلویزیون ترکیه ارسال گشته است تا به کمیسیون های خارجی و دفاتر نمایندگی در خارج از کشور تحویل داده شود. این مجموعه همچنین در بسیاری رویدادها در خارج از کشور به نمایش در آمده است.

با بالا رفتن هزینه های تولید و نیروی کار در سال های اخیر، شرکت های تولیدی بزرگ به منظور کاهش هزینه ها، بررسی امکان تولید در آن دسته کشورهای خارجی را که انگیزه های فیلم و بازپرداخت های مالیاتی در آن ها فراهم می شود، آغاز نموده اند.

به دلیل تقاضای تهیه کنندگان خارجی، برخی مقررات قانونی به مرحله اجرا درآمده و در ماده 11 قانون شماره 5904 «قانون مالیات بر درآمد و ایجاد تغییراتی در برخی قوانین» شرح داده شده است: «به واسطه قانون شما؛ 5224 مصوب 14 جولای 2004 در خصوص ارزیابی، دسته بندی و تبلیغ فیلم های سینمایی، هزینه های پرداخت شده توسط تهیه کنندگان خارجی برای تولیدات سینمایی که توسط وزارت سینما مجوز دریافت می کنند، می توانند بازپرداخت های مالیاتی را بر اساس محدودیت های شرح داده شده در ماده 232 قانون 213 رویکرد مالیاتی اخذ نمایند».

به موجب قانون فوق، تهیه کنندگان خارجی می توانند در مدت مجاز اعلام شده توسط وزارتخانه، مبادرت به دریافت بازپرداخت مالیاتی مربوط به مالیات بر واردات نموده و هزینه های صورت گرفته جهت تهیه کالاها و خدمات برای تولیدات سینمایی را نیز دریافت نمایند.

همچنین، به منظور برانگیختن حمایت برخی نهادهای خصوصی و به ثبت رسیده، از این عرصه، با ایجاد تغییراتی در قوانین مالیات بر درآمد و مالیات شرکت، از طریق قانون شماره 5228 «ایجاد تغییرات در برخی قوانین و قانون شماره 178، برخی مزایای مالیاتی فراهم آمده است.

در این چارچوب، مقرر گردیده است تا موارد ذیل که مورد تأیید و حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری هستند، از بازپرداخت های مالیاتی بهره مند گردند:

1- اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری توسط سازمان های ملی یا بین المللی مربوطه

2- تضمین آماده سازی، تألیف و نشر مطالبی همچون کتاب ها، کاتالوگ ها، بروشورها، فیلم ها، نوارهای کاست،CD ها،DVD ها و آثار مشابه تولید شده به شکل الکترونیک درباره میراث فرهنگی، هنر، تاریخ، ادبیات، معماری و میراث فرهنگی ناملموس کشور ما و انتشار و عرضه این مطالب در داخل و خارج از کشور

3- ترویج میراث فرهنگی ناملموس، هنرهای زیبا، سینما، تولید هنرهای سنتی و معاصر و رویدادهای انجام تحقیقات، آموزش و گشایش مراکز آموزشی و اجرایی، کارگاه ها، استودیوهاء قطعه های فیلم، حفظ و نگهداری این مکآن ها، خرید انواع تجهیزات و تولید فیلم

4- هزینه های ساخت، نوسازی مدرن سازی با بازسازی مؤسسات برای برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری مانند کتابخانه، موزه، گالری هنری، مراکز فرهنگی، سینما، تئاتر، اپراء سالن های باله و کنسرت و نیز انواع کمک های مالی به زمینه های فوق، معاف از مالیات بر درآمد بوده و از مالیات شرکت نیز تا 100 درصد معاف هستند (شورای وزیران این اختیار را دارد تا با در نظر گرفتن مناطق و رویدادها، نرخ های فوق را تا نصف کاهش داده یا تا حداکثر قانونی افزایش دهد).

دهه 2000 دوره برجستگی فیلم ترکیه را نشان می دهد. در مقایسه با دهه 1990، یک افزایش 60 درصدی در تولید فیلم و افزایش پنج برابری در تعداد سینماها به چشم می خورد. در سال 2011 تعداد فیلم هایی ترکیه ای که برای نخستین بار به نمایش درآمده بودند به 61 فیلم و تعداد فیلم های خارجی نیز که در این سال اولین بار نمایش خود را تجربه می کردند به 220 فیلم رسید. مجموع درآمد حاصل از طریق این فیلمها به 421.883.398 لیر ترکیه رسید. 495 فیلم ازجمله فیلم های جدید، به نمایش درآمد و در کل 43.935.763 بلیت فروخته شد. بزرگ ترین استودیوی فعال فیلم سازی در ترکیه «استودیو فیلم آنتالیا» است که تحت مالکیت خصوصی است.

ترکیه همچنین از سال 1990 عضو «صندوق یوروایمیج» برای تأیید آثار صوتی - تصویری خلاق است. در سال 2012 پنج پروژه تولید مشترک انتخاب شد تا توسط یوروایمیج مورد حمایت قرار گیرد.

تأسیس اتحادیه تهیه کنندگان حرفه ای فیلم «FIYAB» در 23 آگوست 2005 با 28 عضو مؤسس، عامل مهمی در صنعت فیلم ترکیه به حساب می آمد. هدفFIYAB گرد هم آوردن تهیه کنندگان ترکیه و دستیابی به توسعه در بخش سینما و نیز رساندن این بخش به سطحی بالاتر در صحنه بین المللی است. امروزهFIYAB سازمانی است که دارای بیش از 250 عضو از شرکت های تولید کننده کوچک و بزرگ شناخته شده است.