بازی های چینی به میدان آمدند

بازی های چینی به میدان آمدند
چینی ها در حوزه بازی های موبایل رشد سریع تری را تجربه می کنند؛ به طوری که طبق آمار و ارقام، رشدی 87 درصدی داشته اند.

پی بردن به اینکه چگونه صنعت بازی های ویدئویی چین در طی چند سال به چنان پیشرفت عظیمی دست پیدا کرد، به گونه ای که حالا به یکی از بزرگ ترین ها چه ازنظر آمار و ارقام و چه ازنظر سود و درآمد سالیانه تبدیل شده، نیازمند پرداختن به جزئیات و نکات آماری فراوان است. چین، مثل سایر مواردی که در آن ها و در طی چند سال اخیر تبدیل به ابرقدرت شده، در حال قبضه کردن صنعت بازی سازی دنیا هم هست. برای پی بردن به علل این پیشرفت باید ببینیم چینی ها در کدام بخش از این بازار پیشرفت سریع تر و بیشتری داشته اند.

در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کرد که بازار بازی های ویدئویی چین و آماری که تابه حال از آن ارائه شده شامل بازی های کنسول های خانگی نمی شود. دلیل این امر، ممنوع بودن استفاده از کنسول ها در کشور چین است که طی قانونی از سال 2000 میلادی اجرا شد و به مدت 15 سال دوام داشت؛ یعنی از پایان سال 2015 میلادی، واردات و فروش کنسول های بازی، بازی ها و محصولات مرتبط با آن ها بلامانع شد.

بااین حال در آماری که توسط چینی ها منتشر شده و در این گزارش بخشی از آن را مشاهده می کنید، شامل بازار پرسود کنسول های بازی نیست. مطمئناً در آینده ای نزدیک پس از انتشار آمار فروش کنسول ها و بازی های آن در کشور چین مجدداً صنعت بازی های ویدئویی جهان متعجب خواهد شد.

تا قبل از رونق جهانی بازار گوشی های هوشمند و به تبع آن بازی های مخصوص این گوشی ها، عمده تمرکز چینی ها بر روی ساخت و توسعه بازی های مربوط به رایانه های شخصی بود. پیشرفت و توسعه در این بخش هم به دلیل پرهزینه بودن محصولات مرتبط و قبضه بازار به وسیله رقبای قدرتمند آمریکایی، اروپایی و ژاپنی به حدی نبود که بشود رویش نام تحول عظیم گذاشت.

درآمد صنعت بازی های رایانه ای چین در بخش رایانه های شخصی که شامل صادرات، واردات و البته مسابقات بازی های رایانه ای است در نیمه اول سال 2015 رقم 4.3 میلیارد دلار بوده است (که البته بزرگ ترین در جهان است ولی در قیاس با جمعیت و گستردگی بازار، در مقام مقایسه هنوز با صنعت بازی سازی کشورهای فوق الذکر فاصله دارد).

بااین حال نگاهی گذرا به آمار و ارقام امسال در رابطه با بازی های موبایل حقیقت تکان دهنده ای را برایمان آشکار می کند؛ درآمد این بخش از بازار بازی های رایانه ای چین در سال 2014 رقم 2.3 میلیارد دلار و در سال 2015 به 7.94 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس پیش بینی های آماری بنگاه های آماری معتبر، این پیشرفت تا سال 2019 میلادی به قدری خواهد بود که درآمد سالانه، فقط از طریق بازی های موبایلی به 11.1 میلیارد دلار خواهد رسید. با نگاهی دقیق تر، 40 درصد از درآمد سالانه صنعت بازی چین از فروش ده بازی برتر موبایلی بوده است.

در حال حاضر، نزدیک به 305 میلیون نفر گیمر بازی های تحت وب (به اندازه کل جمعیت اندونزی)، 134 میلیون نفر گیمر بازی های رایانه های شخصی (به اندازه جمعیت ژاپن) و 407 میلیون نفر مخاطب بازی های مخصوص موبایل (بیش از جمعیت ایالات متحده و کانادا) در چین فعال هستند.

مشخص است که چینی ها در حوزه بازی های موبایل رشد سریع تری را تجربه می کنند؛ به طوری که طبق آمار و ارقام، رشدی 87 درصدی داشته اند. این رقم وقتی بزرگ و حیرت انگیز به نظر می رسد که بدانیم در طی سال، بازار بازی های رایانه های شخصی رشد 40 درصدی و بازی های آنلاین تحت وب رشدی 12 درصدی داشته اند. به این ترتیب پیش بینی می شود که درآمد خالص سالانه چین از طریق بازار بازی های موبایل در سال 2015 از درآمد بازی های رایانه های شخصی پیشی بگیرد.

این پیشرفت سریع باعث شده بسیاری از کمپانی های بازی سازی که انحصاراً برای رایانه های شخصی بازی می ساختند به سمت ساخت بازی برای گوشی های هوشمند موبایل تمایل پیدا کنند. شرکت های بزرگی مانندTencent،Netease،Perfect World وShanda که در حال حاضر سالانه بیش از 150 عنوان بازی مخصوص موبایل تولید و منتشر می کنند.

این نشان می دهد که می توان به بازار موبایل چین به عنوان یک بازار جدید و بالقوه برای رسیدن اهداف بزرگ نگاه کرد زیرا سردمداران این بازار بزرگ برای رشد و پیشرفت و رسیدن به پیشرفت های بیشتر قطعاً از ورود شرکت های بازی سازی دیگر کشورها استقبال خواهند کرد.