ایرانی ها چقدر به سینما می روند؟

ایرانی ها چقدر به سینما می روند؟
در ایران حدود 550 پرده نمایش فیلم وجود دارد که به نسبت جمعیت و پراکندگی جغرافیایی عدد پائینی است.

سینما به عنوان یک صنعت تأثیر گذار در عرصه فرهنگ توانسته است جایگاه بالایی را در مناسبات بین فرهنگی به دست آورد. امروزه صنعت سینمای هالیوود و بالیوود نگاه های ملل مختلف دنیا را به سمت فرهنگ دو کشور ایالات متحده آمریکا و هندوستان خیره کرده و ضمن ایجاد پایگاه سیاسی مناسب برای این دو کشور در سطح جهان درآمدهای اقتصادی هنگفتی را نصیب این کشورها مخصوصاً آمریکا نموده است.

داشتن نگاه جامع و فراگیر به هنرصنعت سینما مستلزم داشتن شناختی از اقتصاد سینماست، اما اقتصاد سینما از پیچیده ترین مباحثی است که متخصصان خاص و ویژه خود را دارد و در هر کشوری متغیر است. نگاهی به آمار و میزان تماشاگران و رابطه تعداد سینما و سالانه سینما رفتن در کشورهای مختلف، آغاز خوبی برای شناخت و ارزیابی این هنرصنعت است.

کتابچه ای که جشنواره جهانی دوبی با عنوان "فوکوس 2017" در انتهای سال 2017 منتشر کرده (و در واقع به جهت جمع بندی و تحلیل داده ها، پنج سال پیاپی تا پایان سال 2016 را دربرمی گیرد)، امکان تحقیق، تحلیل و بازاریابی بهتری را برای دست اندرکاران سینمای جهان فراهم کرده است. در ادامه به برخی از آمارهای این کتابچه در مورد سینمای ایران و جهان اشاره می شود.

همان طور که می توان حدس زد سینماهای حوزه آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) از نظر رقم، بیشترین فروش را در جهان در اختیار دارند. فروش سالیانه آمریکا و کانادا در یک سال (2016) به رقم حیرت انگیز 11 میلیارد و 400 میلیون دلار آمریکا رسیده است.

چین با فروش 6 میلیارد و 600 میلیون دلار دومین بازار بزرگ سینما را در اختیار دارد. رتبه های بعدی به قرار زیر است:

 ژاپن (2 میلیارد و 170 میلیون دلار)، بریتانیا (یک میلیارد و 660 میلیون دلار)، فرانسه (یک میلیارد و 540 میلیون دلار)، هند (یک میلیارد و 480 میلیون دلار)، کره جنوبی (یک میلیارد و 450 میلیون دلار)، آلمان (یک میلیارد و 113 میلیون دلار)، استرالیا (910 میلیون دلار) و مکزیک (790 میلیون دلار).

فروش سینمای ایران در سال 95 حدود 156 میلیارد تومان یعنی حدود 40 میلیون دلار (با احتساب قیمت دلار آن زمان) بوده است.

پرفروش ترین گیشه ها لزوماً پرتماشاگرترین کشورها نیستند، به این دلیل ساده که قیمت بلیت سینما در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است، به این جهت تعداد بلیت فروش رفته در کشورهای گوناگون نسبت مهمی با میزان جمعیت آن کشورها دارد و در نتیجه، چین و هند، پرجمعیت ترین کشورهای جهان، رتبه اول و دوم تعداد فروش بلیت در جهان را در اختیار دارند، با این تفاوت چشمگیر که هند - که از چین کم جمعیت تر است- حدود 650 میلیون بیشتر از چین بلیت فروخته و به این ترتیب ثابت می کند که هندی ها بسیار بیشتر از چینی اهل سینما رفتن هستند.

در هند در طول یک سال 2 میلیارد و 15 میلیون بلیت فروش رفته و در چین، 1 میلیارد و 370 میلیون. بعد از این دو کشور، آمریکا و کانادا قرار دارند که 1 میلیارد و 320 میلیون بلیت فروشی طی یک سال داشته اند. با یک فاصله بسیار زیاد، مکزیک با 320 میلیون بلیت در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب: کره جنوبی، فرانسه، روسیه، برزیل، ژاپن و بریتانیا.

متوسط قیمت بلیت در ایران یک و هشت دهم دلار است، در حالی که متوسط قیمت بلیت سینما در کویت یازده و نیم دلار، لبنان نه دلار، امارات متحده عربی حدود دوازده دلار و اسرائیل نه دلار است.

تعداد بلیت های فروش رفته در یک سال در ایران بیست و پنج و نیم میلیون بلیت است، اما مجموع فروش فیلم ها در یک سال در ایران تنها به رقم چهل و پنج و نیم میلیون دلار می رسد. به این ترتیب مجموع فروش فیلم ها در ایران که بیش از هشت برابر امارات متحده عربی جمعیت دارد، کمتر از یک چهارم فروش فیلم ها در این کشور است و با آن که جمعیت ایران ده برابر اسرائیل است، مجموع فروش فیلم به دلار در یک سال در اسرائیل نزدیک به سه برابر ایران است.

شاخص سالانه سینما رفتن در آمریکا 3.7، فرانسه 3.2، بریتانیا 2.6 و آلمان 1.5؛ به این معنی که به طور متوسط هر فرد فرانسوی، بیش از دو برابر یک آلمانی به سینما می رود. این رقم در ایسلند - که در سال های اخیر فیلم های متفاوت و جذابی را هم به جهان سینما عرضه کرده است 4.3 است که بیش از همه کشورهای اروپاست و تنها کره جنوبی به چنین رقم حیرت انگیزی می رسد.

اهالی بوسنی و هرزگوین و همین طور مقدونیه، با شاخص سالانه تنها 0.2، کمترین میزان استقبال از سینما در اروپا را به نمایش می گذارند. این رقم به این معنی است که اهالی این دو کشور، به طور متوسط هر پنج سال یک بار به سینما می روند. در میان کشورهای آمریکای لاتین، مکزیکی ها بیشترین شاخص سالانه سینما رفتن 2.6 و برزیلی ها کمترین (کمتر از یک) را در اختیار دارند. این رقم در الجزایر نزدیک به صفر و در مصر و مراکش تنها یک دهم است، به این معنی که به طور متوسط هر مصری یا مراکشی هر ده سال یک بار به سینما می رود.

شاخص سالانه سینما رفتن در ایران به طور متوسط 0.3 است یعنی به طور متوسط هر ایرانی هر ده سال سه بار به سینما می رود.

همان طور که باز می توان حدس زد حوزه آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) با 43500 سالن بیشترین تعداد (پرده) سینما را دارند. سینمای چین طی چهار سال از 13000 پرده سینما به رقم قابل توجه 41000 سینما رسیده که رشد حیرت انگیزی را در سینماسازی در این کشور به نمایش می گذارد. هند حدود 11500 پرده سینما، فرانسه 5800 و بریتانیا 4100 پرده سینما دارند. در اتحادیه اروپا بیشترین تعداد سینما از آن فرانسه است و پس از آن، به ترتیب ایتالیا، آلمان، بریتانیا و اسپانیا. بجز این چهار کشور تنها لهستان کمی بیش از هزار پرده سینما دارد و باقی کشورها کمتر از هزار پرده سینما دارند. کمترین تعداد سینما در اتحادیه اروپا به کشور کوچک لوگزامبورگ تعلق دارد که تنها 32 پرده سینما دارد.

در ایران حدود 550 پرده نمایش فیلم وجود دارد که به نسبت جمعیت و پراکندگی جغرافیایی عدد پائینی است.